Efter et år med etablering, istandsættelse og genopdagelse af husets sjæl er Tobakken nu klar til at skrue op for både ambitioner og aktivitetsniveau. Med en ny visuel identitet, en ny hjemmeside, et ambitiøst koncertprogram og en stærk forankring i lokalmiljøet markerer vi, at Tobakken for alvor er tilbage


Med ambitioner om at præsentere både Danmarks største artister og store internationale navne sigter Tobakken efter at sætte Esbjerg på landkortet som en musikby i absolut topklasse. Men det handler ikke kun om de store navne. Tobakken skal også være et kreativt frirum, hvor det lokale musikliv og unge talenter får plads og medejerskab.

“Vi har brugt det første år på at lære huset at kende, men nu begynder næste kapitel. Vi vil skabe et spillested, hvor den rytmiske musik kan blomstre, og hvor fremtidens musikere, eventarrangører og teknikere får mulighed for at vokse. Tobakken skal være et laboratorium for vækst, samarbejde og musikoplevelser for alle generationer. Derfor kommer vi til at skabe en masse arrangementer sammen med byens musikforeninger og ildsjæle, ligesom vi har et stærkt samarbejde med vores kunstneriske advisory board, vi etablerede, da vi fik nøglerne sidste år”, siger Torben Seldrup, direktør for Tobakken og Musikhuset Esbjerg.


Ny visuel identitet med kant

Selvom Tobakken organisatorisk drives af Musikhuset Esbjerg, vil stedet have sit eget skarpt profilerede koncertprogram og en identitet, der adskiller sig markant fra Musikhusets. Tobakken skal være en kontrast og et supplement – ikke en kopi.

Med nyt logo og hjemmeside træder Tobakken nu frem med en stærk selvstændig profil. De historiske tobakslokaler har tidligere huset nogle af de største musikoplevelser i byen, og nu skal de igen fyldes med liv, larm og leg. Nu med en visuel identitet, der har varme og inkluderende farver og et nyt logo, der giver et stærkt og selvstændigt udtryk.


“Lokalerne og rammerne i den gamle tobaksfabrik er noget helt særligt. Tobakken skal have en stærk og selvstændig identitet. Det fortjener stedet. Den nye profil og visuelle identitet, vi i dag løfter sløret for, afspejler, at vi vil være et spillested, der favner bredt, er mangfoldigt og modigt – hvor alle – uanset alder, baggrund eller musiksmag – føler sig velkomne og hjemme. Den nye identitet er skabt til at favne både det rå og det varme, det vilde og det nærværende”, siger Torben Seldrup.


Ambitionerne ses også i programmet, som både byder på de største danske artister, lokale kunstnere samt internationale stjerner som blandt andre White Lies.


Opbakning til Tobakken

Den lokale opbakning har allerede været tydelig, siden Musikhuset Esbjerg overtog driften af spillestedet i august 2024 – både fra musikmiljøet og fra publikum, som i stigende grad køber billetter og på den måde viser deres støtte. Det er afgørende for, at Tobakken kan holde åbent mange dage om året og realisere visionen om et nyskabende, bæredygtigt og langtidsholdbart spillested med national gennemslagskraft.

”Siden vi fik nøglerne til Tobakken, har vi allerede oplevet en enorm opbakning fra byen, og det giver os bare endnu mere lyst til at udfordre os selv og vores gæster. Vi kommer til at prøve en masse nye ting af med programmet og nye formater, men vi lover også, at det bliver med respekt for stedet og økonomien, så vi får skabt et bæredygtigt spillested, vi alle kan være stolte af”, siger Torben Seldrup.

Forventningerne og drømmene er store. I 2025 håber Tobakken på, at 25.000 gæster går gennem dørene, og at der fremover tilbydes esbjergenserne og andre musikhungrende gæster 200 koncerter om året.

”Det er bare om at følge med og holde sig opdateret i vores program, hvor vi løbende tilføjer nye koncerter med både lokale, nationale og internationale artister”, slutter Torben Seldrup.

Det er ambitionen at blive regionalt spillested, når der igen kan søges om dette i 2028.


Baggrund – historien kort

I foråret 2023 gik det daværende Tobakken konkurs. I sommeren 2024 overtog organisationen bag Musikhuset Esbjerg driften af spillestedet i en aftale med Esbjerg Kommune, som de kommende tre år sikrer, at der er liv i lokalerne på den gamle tobaksfabrik. I aftalen lød det blandt meget andet, at det nye Tobakken ville bruge det første år på at etablere sig – og herefter skrue op for aktiviteten med fuldt program frem mod 2026.